Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 12 januari 2011

Uppstoppade fåglar

Emellanåt anlitar jag en konservator som heter Lennart Nilsson (LNS fåglar). Han jobbar med att stoppa upp allehanda djur men även med trofémontering och skinnberedning.

På bilderna här är en koltrast och en sparvuggla som båda flugit in i fönster i hus där jag bott. Jag tycker det är synd att så vackra fåglar skall gå tillbaka till naturen direkt så jag har låtit stoppa upp dem. Jag har även låtit stoppa upp en gärdsmyg och en nötvecka. Gärdsmygen var väl i minsta laget och blev inte så jättebra, de övriga är jag nöjd med. I frysboxen har jag en kattuggla som blivit påkörd på vägen utanför mitt hus. Den skall stoppas upp vid tillfälle. Om jag skall låta stoppa upp någon av mårdarna i frysen har jag inte riktigt bestämt ännu....

Lennart Nilson håller till i Uddevallatrakten, jag har hämtat och lämnat saker när jag haft vägen förbi. Det har inneburit att han oftast fått något halvår på sig att göra jobben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar