Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 23 november 2010

Den förste

Detta är det första inlägget i min nya blogg. Tidigare har jag bloggat kring mitt yrke och lite annat, men efter en längre tids sug kände jag att det var dags för mig att börja blogga om mitt stora intresse sedan ett par år.

På många sätt är jag den förste i min släkt som i modern tid ägnat mig åt jakt. Jag kommer från en akademikersläkt sedan 3 generationer (alla led). Dessförinnan var det lite torpare, hovläkare, präster och annat löst folk. Min morfars far var den senaste med blodsband till mig som ägnade sig åt jakt. Han var jägmästare. Honom fick jag aldrig träffa eftersom han tog livet av sig långt innan jag ens var en idé.

För lite drygt 10 år sedan blev jag ihop med den kvinna som nu är min hustru. Hennes far, min svärfar, jagade. När jag väl valde att ta jägarexamen för sisådär 5 år sedan så fick jag överta mina första vapen från svärfar. Han ägnade sig då enkom åt att jaga rådjur och tyckte bara att han behövde ha kvar sin kombi 222rem/12. Hagelbrakaren och 6,5-an fick jag. Åtminstone 6,5-an kommer jag definitivt att återkomma till.

Strax innan min nu 6-år gamla dotter föddes så köpte vi en gård i södra Västergötland. Lite lagom med mark, som efter ytterligare ett köp landat på ca 10 ha. Vi håller får och höns för husbehov, på gården har även getter, grisar och ankor passerat i revy. Vi odlar för husbehov och håller på att bygga upp en fruktträdgård. Det enda äppleträdet som fanns på gården när vi flyttade dit, ett transparante blanche, har fått sällskap av knappt 20 till av olika slag. Dessa har ännu inte börjat ge frukt, men vad gäller kött och ägg så är vi i princip självförsörjande. Jakten innebär att utbudet av kött blivit mer varierat samt att möjligheten att freda våra tamdjur har ökat.

Inläggen i bloggen kommer nog främst att handla om jakt, men även om gården och kanske lite om fiske. Recept kommer att slinka med när andan faller på. Politik, forskning, historia mm som har med jakt och dylikt att göra kommer att tas upp. Vi får dock se hur frekvent jag kommer att posta i bloggen.

2 kommentarer:

  1. Se där! Dags att ta tag i skrivandet! Skulle kommenterat tidigare, men inte hunnit dit ännu.. :)

    SvaraRadera
  2. U.R., jag såg att du börjat skriva på din blogg igen, det var bra (och anledningen till att jag lagt den i bloggflödet till höger). Ju fler vi är som bloggar om jakt på ett seriöst sätt destu större acceptans tror jag att vi kan få för jakten i samhället.

    SvaraRadera