Adresserad reklam har jag sedan länge ordnat så den inte når mig. Minns inte riktigt hur jag gjorde men det var rätt enkelt att spärra sig i de olika registren. Nu när jag försökte hitta tillbaka till tjänsten jag utnyttjade hittade jag något annat. Jag hittade nix-adresserat. Ett spärr-register för adresserad reklam. Det är SWEDMA som ligger bakom nix-adresserat. SWEDMA presenterar sig såhär:
SWEDMA är bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt eller interaktiv marknadsföring. Vi kallar det enklast för direktmarknadsföring eller bara dm. Som intresseorganisation organiserar vi både köpare och säljare av dm-relaterade produkter och tjänster.Mitt intryck är att det verkar vara ett bra alternativ för att slippa den adresserade reklamen.
Telefonförsäljning har jag sedan länge blockerat via NIX-telefon. Sedan ett tag tillbaka är det möjligt att spärra även mobiltelefoner den vägen. Att ha sin telefon spärrad för säljsamtal fungerar tämligen väl. Och det gör det väldigt enkelt att avvisa de företag som trots allt ringer. För sådana finns det en del av. Man kan helt enkelt avfärda dem som oseriösa då de inte respekterar det aktiva val man gjort genom att NIXa sina telefoner.Har man en smartphone är appen true-caller väldigt användbar.
Under den senaste tiden har jag och hustrun upplevt lite fler säljsamtal. Två företag är det som varit i farten och båda har haft en extremt aggressiv framtoning. Jag är tämligen artig i vanliga fall men i frågan om dessa säljare så har såväl jag som hustrun känt oss tvingade att klicka bort samtalen mitt i. Helt enkelt därför att de vägrar att ta ett nej. Det känns inte bra och gör mig sur. Och det är därför jag väljer att hänga ut företagen och varna för dem.
Det är två företag som sticker ut under senare tid:
1/ KeyKode. Detta är ett företag som jag tidigare haft respekt för. Jag har haft "nyckelbrickor" från dem tillhandahållet av en tidigare arbetsgivare. Men nu upplever jag dem som oseriösa och aggressiva. De försöker spela på den potentiella kundens okunskap och rädsla för att säja produkter/tjänster som i de flesta fall täcks av de vanliga försäkringarna samt åtaganden från bankerna. När man kollar upp det telefonnummer från vilket de ringt i vemringde.se eller missatsamtal.se blir man nästan mörkrädd. Kommentarerna vittnar om ett oerhört aggressivt bolag som till varje pris vill snärja potentiella kunder. Mängden kommentarer visar med all tydlighet att detta sker systematiskt. KeyKode har gått in och ursäktat sina säljares beteende, de påstår att de arbetar med bemötandefrågor. Men med tanke på de olika vittnesmålen så verkar det snarare vara så att de uppmuntrar aggressivitet och att lyhördhet inte för förekomma. Så mitt tips är att lägga in en spärr mot telefonnumret 0317586193 direkt så slipper ni riskera samtal från vad som verkar vara deras vanligaste nummer. KeyKode verkar vara ett företag man inte vill ha att gör med, läs gärna denna intressanta tråd på flashback om KeyKode.Sedan kan jag nämna att KeyKode (under sitt gamla namn Spärrlinjen AB) har fällts i Göta Hovrätt för automatisk förlängning av avtal. Kollar man Key Kode på rejta har de fått makalöst dåligt omdöme, för att nå ner till 1,36 på en femgradig skala så får man verkligen anstränga sig. Summa summarum, se till att INTE ha något som helst med företaget att göra.
2/ Advisa. Ett företag som påstår sig syssla med bankrådgivning. När jag blev uppringd inledde de med att poängtera att det inte var ett försäljningssamtal, snabbt försökte de komma in på vår ekonomiska situation och vilka lån, stora som små, som vi sitter på. Jag pratar inte om min ekonomi med främlingar (annat än min bank, men dem har jag valt). Säljaren var påstridig och trots upprepade försök att avsluta samtalet hövligt så slutade det med att jag klickade av det i örat på säljaren. När man kikar på missatsamtal.se och telefonförsäljare.nu är bilden samstämmig. Det är ett företag som även det kör med ojuste och mycket aggressiv telefonförsäljning. Så mitt tips är att lägga in en spärr mot telefonnumret 0738833569 direkt så slipper ni riskera samtal från ett av deras nummer, om det är det vanligaste vet jag inte.
Det som stör mig mest är att jag låter sådana här händelser påverka mig, att jag låter dem göra mig arg eller i vart fall irriterad. Så KeyKode och Advisa, om ni läser detta, ni bidrar till att skapa ett dåligt samhällsklimat genom er försäljningsstrategi.
Det finns en app för Android som jag använder: Den heter Call block.
SvaraRaderaDen funkar bra.