tisdag 16 september 2014

Recension: Att döda ett djur

Pontus Hammarlund, redaktör på Jaktmarker och Fiskevatten, har skrivit en läsvärd bok. Att döda ett djur heter den och den kan ses som en inblick i jaktens värld för nyfikna.

Boken är uppdelad i tio kapitel som till synes handlar om olika typer av jakt. Vi finner klövviltjakt, bäverjakt, vildsvinsjakt, gås/andjakt, bockjakt, fasan/rapphönsjakt, björnjakt, älgjakt, har jakt och nötskrikejakt. Varje kapitel innehåller faktauppslag om respektive art, uppslag som även innehåller uppgifter om jakttider, kaliberkrav mm.

Kapitlen är inte rent jaktliga, de är upplagda som möten med människor som jagar. Människor som Hammarlund samtalar med och får ge sin syn på jakt och vilt i Sverige. I dessa samtal smygs det in en mängd intressanta och relevanta uppgifter om allt ifrån viltvård och biotopvård till stövarklubbens konservatism och varför det är så svårt för jägare med utländsk bakgrund att släppas in i den svenska jaktkulturen.

Bokens titel, Att döda ett djur, anspelar såklart på Stig Dagermans novell Att döda ett barn från 1948. Jag ville i titeln läsa in ett etiskt och moraliskt perspektiv på jakt. Visst finns det där, men i mångt och mycket tassar Hammarlund kring frågan som en katt kring het gröt och när han väl närmar sig frågan på allvar så är boken helt plötsligt slut utan att frågan har berörts mer än ytligt. Det är lite synd för boken är för övrigt både välskriven och intressant. Upplägget, att utifrån olika människor som lever nära naturen skildra olika jaktformer är bra. Det är lätt att ta till sig. Jag är säker på att det är en bok som ickejägaren kan läsa med stor behållning, kanske är den mer riktad till just ickejägare, blivande jägare och nya jägare än vad den riktar sig till redan etablerade jägare. Hur som helst. Det är en lättläst och läsvärd bok som genom sin layout och sitt bildmaterial pryder sin plats i hyllan. Jag kan rekommendera den, inte minst som julklapp till någon natur- och/eller jaktintresserad i din närhet.

Här intervjuas Hammarlund av Birger Schlaug i URs En bok, En författare:

Och här ett samtal från Godmorgons TV-soffa:

Pontus Hammarlund. Att döda ett djur. Jakt och vilt i Sverige. Natur & Kultur förlag. ISBN 978-91-27-13754-7.190 sidor.