Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 1 september 2014

Partierna jakt och vapen

Den 14 september, om två veckor, är det val till riksdagen. Det finns många parametrar att väga in när man väljer till riksdagen. Jag tänkte försöka sammanställa vad partierna står i jaktrelaterade frågor. I flera fall har jag mottagit synpunkter utifrån, av integritetsskäl väljer jag att inte namnge mina medhjälpare.
Ni som hjälpt till skall ha ett stort tack!
 Dels så kommer jag att referera vad de svarat i lite olika enkätundersökningar i jaktpressen och dels tänkte jag snabbkolla hur det ser ut på motionsfronten. Vilken linje driver medlemmarna i praktiken. Eventuellt kollar jag också upp vad de skriver om jakt, skytte och vapen i sina valmanifest och partiprogram. Det kommer också att finnas vissa reflektioner kring partiernas tidigare politik. Den enskilt bästa källan till information om hur partierna ställer sig i jaktliga frågor visade de vid riksdagsdebatten om jakt och viltvård den 2/4, den summerar partiernas inställning och deras motioner. SVTs valpejl har en fråga om vargjakt. Kikar man på vad partierna svarar så ser det ut såhär:
Partierna kommer att presenteras ett per dag enligt följande schema:
2/9 (s)
3/9 nya (m)
4/9 (mp)
5/9 (fp)
6/9 (kd)
7/9 (c)
8/9 (v)
9/9 (sd)
10/9 (f!)

En bild från Svensk Jakt som illustrerar partiernas åsikter i åtta olika frågro:


Som teaser lägger jag in en kortversion från Svenska Jägareförbundets debatt i Almedalen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar