Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 20 augusti 2013

Vi lever på våra barn!

Grattis!
Idag infaller den dag då mänskligheten konsumerat en årsproduktion resurser, vi konsumerar alltså en årsproduktion resurser på lite drygt åtta månader. Det är starkt jobbat. Och vi ökar visst från år till år. Vår överkonsumtion är inte nådig.
Det är organisationen Global Footprint Network som räknat ut detta. De har gjort samma sak varje år i över 30 år. Nu är dock inte alla länder lika dåliga. Det finns en hel del länder vars resursanvändning är lägre än den naturliga återhämtningen/produktionen. Sverige är ett av dessa även om marginalen stadigt minskat  genom åren:

Hur som helst. Mänskligeten har sedan 1970 talet årligen tagit av jordens kapital och inte bara av räntan om man nu skall beskriva det i låtsasekonomiska termer.

Med detta i bakhuvudet är jag än mer stärkt i min övertygelse att mitt kött, som jag tar hem efter jakt, på alla sätt är bättre och mer resurssnålt än kommersiellt uppfödda slaktkor. Inte minst som jag klimatkompenserar min jakt genom att låta plantera träd i ökenområden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar