Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 2 november 2012

Jaktvapen - en fråga om dina egna val del 1

Ett inlägg av min eminente gästskribent Chris:


Hej bloggen, jag heter Chris bland mina vänner  och jag har av bloggens ägare blivit ombedd att skriva och beskriva lite om min sätt att se på jaktvapen , hanteringen av dem och även förädlingen av dem.

En kort presentation av mig är som följer, man i yngre medelåldern, är bosatt i stortstad men uppvuxen med och på ett större lantbruk i Östergötland, jakten och jaktintresset med den kom som en naturlig del av att växa upp där. Med en egen mognad och vuxenhet har även intresset för jakten kommit att omfatta även verktygen för jakten, vapnen där det enda vapen jag äger idag som inte har kommit att erhålla någon form av förbättring eller förändring är ett hagelvapen.

De som är något historieintresserade är medvetna om att fynd från sten och brons-ålder har visat att jägare redan då smyckade sina jaktvapen i andra syften än vad som enbart avsåg att förbättra funktionen med vapnen, jägaren smyckade dem genom att göra ristningar i dem, dekorativa mönster, förmodligen målades eller ytbehandlades även föremålen, allt för att ge bättre jakt, jaktlycka och framgång.

Idag har vi helt andra förutsättningar att leva våra liv men vi är fortfarande väldigt lika våra föregångare.
För min del har detta med behovet av vapen vid jakten medfört att jag utvecklat ett påtaglig sidointresse och även att jag med detta har gått en steg längre än vad kanske de flesta andra jägare gör, jag väljer att förädla mitt vapen, hur, varför och med vilka medel kommer jag att ange efterhand.

Här är två bilder från mitt pass tidigare denna helg under det att jag deltog i skånsk drevjakt på dov och vildsvin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar